Légzésterápia

A légzésterápia alapvetően azt a célt szolgálja, hogy sejt szinten javítsa meg az oxigénellátottságot és ezáltal következzen be a gyógyulás, a javulás. Ehhez rendszeresen légzőgyakorlatokat kell elvégezni. Erre vannak a gyakorlatok, melyeket le is írtam könyveimben, A légzés gyógyító ereje és a A légzés karcsúsító ereje-ben, és tanítok tanfolyamaimon. http://barnamiklos.hu/index.php/tanfolyamaim/lelegezz-ugy-hogy-soka-elj

Ezeket a gyakorlatokat, módszereket rendszeresen ajánlott elvégezni. Naponta egy órát vagy akár több időt jó, ha rászán a légzőgyakorlatokra. Ennyi időt szerencsére nem kell egy széken eltölteni légzésére koncentrálva, bár az is nagyon hasznos. Vannak bőségesen olyan gyakorlatok, módszerek, amik jövés-menés, munkavégzés, olvasás, számítógépes tevékenységek közben is végezhetők, és így nem csökkentik a más dolgokra szánható időt.

Mit nyerhet valaki azzal, ha egészségessé teszi légzését? Elérheti, hogy:
– ha szükséges csökkenjen vérnyomása,
– javuljon érrendszerének állapota,
– ha szükséges lefogyjon,
– több energiája legyen,
– javuljon erőnléte, állóképessége,
– javuljon regenerációs képessége,
– egészségesebbek legyenek ízületei,
– kisebb legyen az étvágya,
– csökkenjenek félelmei, aggodalmai,
– hatékonyabban tudjon meditálni,
– csökkenjenek allergiás tünetei, ha vannak,
– nagyobb legyen a nyugalma a mindennapokban,
– csökkenjen alvásigénye, nyugodtabb legyen alvása,
– csökkenjenek esetleges légúti panaszai, ha vannak,
– ritkábban legyen náthás, beteg,
– növekedjen várható élethossza,
– ha 2-es típusú cukorbeteg, akkor javuljon inzulinérzékenysége, illetve inzulintermelése,
– ha tüdejének egy részét műtéti úton eltávolították, a megmaradt részt jobban tudja használni.

Meglehetősen hosszú lista. Mindezek és még további eredmények akkor érhetőek el, ha valaki megfelelő légzőgyakorlatokat végez, méghozzá rendszeresen, napi kb. 60–120 percben (súlyosabb betegek esetében akár napi 3 óra is lehet), és/vagy valamilyen megfelelő eszközt használ naponta 60–240 percben (eszköztől függően) hat hónapig vagy tovább is, és ezek segítségével kialakítja egészséges(ebb) légzését. Az első komolyabb pozitív eredményekre időnként csak 1-2 napot kell várni, de általában 2-3 hét gyakorlás után már nagyon szép eredményeket hoz a módszer. Ha már elért egy egészségesebb szintet a légzésben, és azt fenn is akarja tartani, ahhoz kb. napi 40 perc gyakorlás szükséges, az életvezetési szokások és a civilizációs hatások miatt.

Hogy mely betegségek kezelésénél hasznos különösen a légzésterápia? Sorolom. Asztma, COPD, nehézlégzés, bronchitisz, magas vérnyomás, 2-es típusú cukorbetegség, alvászavarok, horkolás, apnoe, elhízás, érszűkület, inzulinrezisztencia, rák, daganatos megbetegedések, allergiák, fekélyek, gyulladások, autoimmun betegségek, krónikus fáradtság, fáradékonyság, reumatikus problémák, Crohn betegség, sclerosis, depresszió, ADHD, bipoláris zavar, pánikbetegség, pajzsmirigy működési zavarok, és még legalább 100 más betegség felirható lenne, aminek kezelésére, kezelésének kiegészítésére kiváló eszköz a légzésterápia. Nem mondom, hogy mindezen betegségeket a légzésterápia mindenkinél meggyógyítja. Azt azonban nyugodtan kijelentem, hogy a légzésterápia biztosan javít a krónikus állapoton és segíti az egyéb terápiák hatásosságát és csökkenti azok mellékhatásait. A gyógyulás sokszor a lelki, az életvezetési és a viselkedési dolgokon jobban múlik, mint a légzésen, így csak a légzés megváltoztatásától elvárni a gyógyulást túlzás lenne. Könyveimben, írásaim között ezt a kérdést jobban áttekintem.

A légzés átalakításával kapcsolatban könyveimen kívül egy cikkem jelent meg a Kineziológia Magazinban, amit Írásaim között el is olvashat Lélegezz kevesebbet és tovább élsz! - címmel. Ha ezt a cikkemet elolvassa kellően mély benyomása lesz biztosan ahhoz, hogy eldöntse megveszi-e könyveimet és/vagy eljön-e tanfolyamaim egyikére.

Mivel a felnőtt lakosság 95 %-a rosszul lélegez, így még sok munkám van.☺ Az, hogy az 5 %-ba tartozik-e valaki, egy egyszerű méréssel eldönthető. A következők szerint kell eljárni: 
Üljön egyenes háttal egy széken vagy az ágy szélén úgy, hogy a combjai vízszintes helyzetben vannak, talpai pedig a földön. Lélegezzen nyugodtan úgy, ahogy általában szokott. Magát a mérést előzze meg legalább 4-5, de inkább 10 perc nyugodt ülés. (Felébredés után elég 1 perc is.) Egy normál kilégzés után fogja be az orrát, a száj legyen és maradjon is a mérés közben csukva. Amikor egy kilégzés végén az orrát befogja nézzen egy másodpercet is mérő órára, és várja meg – a nyugalmi helyzetet továbbra is fenntartva –, hogy megjelenjen mellkasában a gyenge légszomj.
Ennek jele általában a rekeszizom vagy a mellkasi izmok kisebb összehúzódása, feszülése. Ekkor nézze meg újra az órát! Akkor jó a mérés elvégzése, ha a mérési idő letelte után, a légzés újrakezdésekor a légzés ugyanolyan, mint előtte volt. Nem jó, ha nagyobb légvételek szükségesek a gyakorlat után, mint normálisan. Ezzel csak becsapná magát az ember. Számolja ki, mennyi időt volt az orra és a szája befogva!
Ha az eltelt idő több, mint 35 másodperc, akkor az 5 %-hoz tartozik. Ha kevesebb, akkor a 95-höz. Ha az eltelt idő 15 másodpercnél kevesebb, akkor nagyon itt az ideje, hogy javítson légzésén, mert a sejtjei nagy valószínűséggel oxigénhiányosak.


Végül egy nem légzésterápiával foglalkozó orvos megállapítása:
„Minden krónikus fájdalom és betegség oka a sejtszintű oxigénhiány.”
(Dr. Arthur C. Guyton: The Textbook of Medical Physiology
 – a világ legnagyobb példányszámban eladott egyetemi élettan tankönyvéből)